آخرین بروزرسانی سایت : ۲۸ / اردیبهشت / ۰۳ | ۹:۴۸ ب.ظ

عشاير جازموريان و نياز به انرژي پاك

 

به گزارش پايگاه خبري توار ،عشایر شتردار شهرستان قلعه گنج که در ریگ‌زارهای حاشیه جازموریان زندگی می‌کنند برای تامین آب و رونق فعالیتشان ۲۰ موتورپمپ خورشیدی نیاز دارند.

حيدري رئيس اداره امور عشايري قلعه گنج گفت:سال گذشته برای تامین آب آشامیدنی عشایر و شترداران این منطقه یک موتورپمپ خورشیدی با اعتبار ۳۵ میلیون تومان خریداری و نصب کردیم.

حسین حیدری در بازدید از مناطق عشایری بخش چاه دادخدا قلعه گنج با بیان اینکه مشکل آب آشامیدنی عشایر شتردار مناطق چاه‌علی توریگ صولان، تیپوزگ، کل‌زوم، سنجوک، گرگمی، زیربانداد و شیکنی تا حدودی برطرف شده است، ادامه داد:
در این مناطق بیش از ۲۰۰ خانوار در نقاط صعب العبور صورت عشایری زندگی می‌کنند.

رئیس اداره امور عشایری قلعه‌گنج با اشاره به مشکلات سایر ساربان های این منطقه اظهار داشت: هم اکنون عشایر ساربان در قلعه‌گنج برای رونق شترداری خود با مشکل تامین آب مواجه هستند، تصریح کرد: در مجموع ۲۰ حلقه چاهک (چاه آب کم عمق) مال‌داری عشایری در این منطقه داریم که باید به الکتروپمپ خورشیدی تجهیز شوند چون موتورپمپ‌های گازوئیلی جواب نمی‌دهند و از طرفی این امکان وجود ندارد که بتوانیم به این مناطق سخت‌گذر، برق برسانیم.

وی تاکید کرد: برای تجهیز این ۲۰ حلقه چاهک ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است و طی مذاکراتی که با مدیران بنیاد مستضعفان داشتیم مقرر شد با مساعدت این مجموعه، بخشی از هزینه خرید موتورپمپ‌ها تامین شود.

او همچنین تامین برق خانگی با استفاده از پَنل‌های برق خورشیدی و تهیه تانکر آب ثابت را ازجمله خواسته‌ها و مطالبات عشایر قلعه‌گنج عنوان کرد.

سه هزار خانوار عشایری قشلاقی و ییلاقی در قلعه‌گنج زندگی می‌کنند که تامین آب آشامیدنی آن‌ها به صورت سیار انجام می‌شود.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید